Wednesday, February 5, 2020

DIABADIKAN ESEI YANG TELAH SIAP.... UNTUK CREATIVE INDUSTRI MANAGEMENT TAHUN AKHIR.

HOYTE VAN HOYTEMA
 MENGANALISIS DUNKIRK DALAM EKSPRESI VISUAL BEREMOSI 105 MINIT

la-1514507917-5x91n7hrql-snap-image
Gambar 1.1
‘We wanted to take the audience to the cinema and then witness something and experience something that was fairly similar to the experience of the soldiers’
-Hoyte Van Hoytema , Dunkirk , Cinematographer. 2017


1.0 Pengenalan

Dunkirk adalah sebuah filem yang telah diarah dan  di tulis  oleh Christopher Nolan berkisarkan misi kerajaan British untuk memindah kan seramai 300 ribu tentera British yang terperangkap di persekitaran pantai tersebut untuk ke Britain. Filem ini memaparkan plot penceritaan dari 3 perspektif yang berlainan iaitu dari darat, laut dan udara. Filem ini telah mendapat ulasan serta  refleksi yang baik dari para pengkritik.
Kutipan pecah panggung Dunkirk mencecah sebanyak USD526 juta jumlah kutipan di seluruh dunia dan merupakan kutipan kasar yang terbanyak di banding kan dengan kutipan bagi genre filem  yang berkisarkan kan perang dunia kedua. 
Filem ini menerima 8 nominasi bagi festival 23rd critiques awards choice dan memenangi anugerah bagi suntingan terbaik. Sementara di festival 71st British Academy Awards dari 8 nominasi filem ini telah memenangi anugerah skor muzik terbaik. Manakala di festival 90th Academy Awards pula Dunkirk menerima 8 nominasi termasuk anugerah filem terbaik dan Pengarah terbaik, dan dari kesemua nominasi itu filem ini telah memenangi anugerah suntingan bunyi terbaik, anugerah adunan bunyi terbaik dan anugerah suntingan filem terbaik.

Image result for dunkirk"
Gambar 1.2

Hoyte Van Hoytema dilahirkan pada 4 oktober 1971 di Horgen, Swizerland kepada satu pasangan suami isteri dari Belanda. Mendapat Pendidikan di National Film School di Lodz,Poland. Akademi ini merupakan sebuah akademi perfileman, televisyen serta seni persembahan telah ditubuhkan pada 8 march 1948 dan telah melahirkan beberapa tokoh alumni yang terdiri dari pengarah serta penulis skrin yang terkemuka di antara nya ialah Kyrzysztof KielowskiRoman Polanski dan Andrzej Wajda
Hoyte Van Hoytema merupakan ahli kehormat kepada A.S.C (American Society Of Cinematographers) , FSF (Swedish Society Of Cinematographers) dan juga NSC (Netherland Society Of Cinematographer)Hoyte Van Hoytemamula bergelar sebagai pengarah fotografi sekitar tahun 2003 untuk filem yang bertajuk Svidd Neger yang diarahkan oleh Erick Smith Meyer dan bermula dari saat itu nama nya telah mula disebut antara pengarah fotografi yang mempunyai nilai serta kualiti yang tersendiri dan sebaris dengan beberapa pengarah fotografi hebat yang lain seperti Janus KamiskiRoger Deakins etc. Antara anugerah serta pencapaian yang diterima oleh Hoyte Van Hoytema kebanyakan nya adalah anugerah dari majlis pengkritik seperti dari Nevada Film Critics SocietyAtlanta Film Critics CircleSoutheastern Film Critics Association dll. Walau bagaimana pun beliau masih tidak berpeluang memenangi apa apa anugerah berprestij yang lain seperti di Anugerah Akademi, atau apa apa yang yang berpaksikan Hollywood.
Dunkirk merupakan salah satu dari 9 filem arahan Christopher Nolan dan merupakan filem yang kedua bekerjasama dengan Hoyte Van Hoytema selepas Insteteller. Menonton hampir semua filem arahan Christopher Nolanadalah seperti membaca sebuah karya sastera yang sulit, dan ini jelas dapat dilihat dari karya karya nya yang lepas seperti Memento (2000)Insomnia (2002)The Prestige (2006); dan tentu sahaja dia lebih dikenali melalui trilogi The Dark Knight (2005–2012) dan Inception (2010). Secara keseluruhan Dunkirk (2017), mungkin telah pun mengatasi semua karya Nolan sebelumnya. Satu hal yang menarik perhatian dalam setiap karya Nolan adalah 
i)          Kehadiran gagasan beliau yang sederhana tetapi dipolitikkan dengan penuh jiwa. Di dalam The Dark Knightbeliau mengubah Batman dari sebuah kisah komik aksi kepada sebuah monumen politik yang sangat baik.
ii)        Beliau bereksperimen dengan genre, pendekatan, dan pemikiran. Hampir tiada klise di dalam karya beliau dibandingkan dengan filem berkiblat kan Hollywood yang lain. Contoh nya askar cedera dengan kecederaan yang mengerikan lalu di tunjuk kan keluarga yang menerima surat kematian nya, atau mendramatik kan rantai nombor badan yang dicabut dari askar yang terkorban lalu diletak kan kedalam simpanan kocek.
iii)       Dengan permainan latar masa dan teknik penceritaan seperti sebuah karya sastera, Nolan mempunyai jati diri yang sangat jitu. Ia sekali lagi terpancar pada keperibadian dramaturginya.
iv)        Aspek dramaturgi nya yang tersendiri dan ini lah gaya Nolan dalam keseluruhan karya nya.
1.1  Dramaturgi
Dramaturgi bermaksud naratif filem. Sesebuah naratif filem merangkumi tiga aspek iaitu kausaliti (sebab-akibat), latar masa dan ruang. Dramaturgi sesebuah filem boleh diisi dengan ideologi, gagasan, dan penyebaran budaya tertentu. Setiap karyawan perlu memahami, sebaik sahaja sesuatu tema atau subjek dipilih untuk digubah menjadi sebab dan akibat, lantas diberi latar masa dan ruang tertentu, maka di ketika itu jugalah sesebuah naratif terbangun.Sebaik naratif dalam bentuk visual ini siap dan diberi nama sebuah filem, maka ia akan terdedah kepada kepelbagaian tafsiran. Begitulah dengan sinematografi Hoyte Van Hoytema yang menjadi alat atau tools kepada Nolan dalam bercerita. 
2.0 Sinematografi Yang Mengangkat Tema
Jelasnya filem Dunkirk dilihat dari aspek yang bakal membangunkan dramaturgi nya iaitu dari sudut tema filem itu sendiri. Jika dilihat secara keseluruhan nya tema filem ini mengangkat survival serta semangat nasionalisma para pejuang tentera British dan Perancis dalam proses evakuasi setelah diusir oleh tentera Jerman dari darat hinggalah ke persisiran pantai seterus nya menerima serangan laut dan udara dari tentera Jerman. Ia nya telah di visualkan dengan baik oleh Hoyte Van Hoytema kepada penonton merasai kesan serta pengalaman survival itu sendiri.
Dengan mengaplikasi kan cara serta gaya yang dikehendaki maka dapat lah dilihat dari sudut serta aspek pengendalian ke atas kamera Imax dengan format negatif 65mm yang dilakukan secara hand held bagi memperjelas kan kesan psikologi seperti suspen, ke atas tontonan. Hoyte Van Haytema dan pengarah nya Christopher Nolan bersetuju apa yang perlu bagi mereka bukan lah semata mata tentang cantik, gelap atau terang nya sesuatu visual yang bakal dirakam, Ianya lebih dari itu. Apa yang diinginkan oleh Hoyte Van Haytema ialah merasa kan kesan journalism seperti sebuah dokumentari dalam perang dunia kedua. Hoyte Van Haytema mahukan apa yang di ungkap nya sebagai first hand experience seperti mana impak ke atas tentera tentera sebenar pada zaman itu merasakan nya. Justeru itu sinematografi, Hoyte Van Haytema sekaligus menjelaskan tema serta persoalan filem ini dengan konsep ‘unstability’ dalam pergerakan kamera dengan pemilihan IMAX dan 65mm negative yang dipilih khas bagi visi visual yang di kehendaki dalam filem ini. 
2.1 Imax Dan Pemilihan 65mm Negative Warna
Imax adalah sebuah kamera yang berskala besar dan mempunyai kebolehan dalam membuat beberapa penyelarasan keatas beberapa perkara teknikal yang melibatkan frame rate dan shutter angle dan kamera ini merakam dengan menggunakan seluloid negative yang berskala 65mm. Frame ratio untuk pengambaran nya adalah bersifat anamorphic iaitu 2.76 x 1 dimana selalunya untuk pengambaran filem yang menggunakan seluloid adalah pada ratio 1.185 x 1 atau 2.35 x 1 dengan mengunakan anamorphic lense tanpa ada apa apa pengubahan digital keatas imej yang dirakam. Hoyte Van Hoytema memilih kompilasi kamera Imax dan 65mm negative adalah kerana bersesuaian dengan merakam serta berkeinginan untuk mendapat kan imajan yang berbentuk epik. Dengan pengambaran melalui 65mm, imajan yang dirakam mempunyai depth atau jarak jelas penglihatan dua kali ganda untuk penonton merasai kesan imajan yang dirakam tambahan pula dengan penglibatan reka bentuk produksi atau production design yang besar.
Image result for 65mm colour negative"
Gambar 1.3 format 65mm
Image result for dunkirk imax 65
Gambar 1.4     kamera Imax

3.0 Sinematografi Yang Mendukung Penceritaan

Dunkirk bergerak dengan visual dan dialog yang sangat minimal. Lakon layar filem ini hampir kesemua nya bergantung ke atas visual serta imajan yang mendokong kepada pembentukan naratif filem ini. Dalam membentuk struktur filem ini terutama nya dari aspek sinematografi, Hoyte Van Hoy Tema menjelaskan bahawa beliau dan Christopher Nolanmengambil pendekatan berasaskan prinsip dokumentari dan mengabaikan apa apa sahaja yang melibatkan perbincangan serta pemikiran yang menjurus kepada estetika. Apa yang diperlukan ialah menghasilkan kesan visual yang jelas dan jujur untuk pengalaman penonton merasai kesan tontonan yang lebih realistik. Bagi tujuan tersebut beliau bersama Christopher Nolan telah menonton banyak filem berasaskan dokumentari serta imajan dari kepingan photo photo lama terutamanya yang bersangkutan dengan perang dunia kedua lalu mengekspresi kan nya sehampir mungkin untuk mengangkat jalan cerita tersebut. Ini dapat dilihat seawal minit pertama dengan pergerakan kamera secara simetrikal dari belakang mengekori beberapa orang tentera british yang sedang membuat rondaan di sebuah bandar di Perancis yang dahulunya cantik dan gah kini kelihatan bagai padang jarak padang tekukur disambut dengan beratus ratus helai kertas beterbangan yang telah digugurkan dari udara tertulis We Surround U sebagai amaran tentang kedudukan tentera British dan Perancis yang telah dikepung oleh askar Jerman. 
Gambar 1.4     
“Rather than finding the most sensational shots, we found the most visceral shots or the shots that would best explain their point of view,” - Hoyte Van Hoytema, Dunkirk. Cinematgrapher -2017
Sebaik sahaja salah seorang dari tentera membaca amaran tulisan dari kepingan kepingan flyers yang berterbangan itu itu maka tembakan peluru datang menyerang tanpa kita sebagai penonton melihat dari mana atau siapa yang menyerang mereka. Sekali lagi pergerakan kamera secara simetrikal dari belakang telah mewujudkan kesan serta tekanan menonton semasa mengekori keenam enam mereka yang melarikan diri dari tembakan peluru dan kita dilihat kan apabila seorang demi seorang gugur terkena tembakan tersebut, tinggal Tommy salah seorang dari watak yang akan membawa cerita ini sekaligus membawa tema survival dalam filem ini. Hoyte Van Hoytema memberi impak yang betul dan tepat dalam merakam imajan keatas Dunkirk dengan sinematografi yang merakam ‘prinsip proximity’ di dalam teori gestault, apabila kita telah di lihatkan dengan lebih kurang 300 ribu tentera British yang terdampar di persekitaran pantai menunggu nasib untuk di pindah kan.
3.1 Gestault
Teori gestalt adalah teori psikologi yang dikemukakan oleh ilmuan Jerman bernama Max Wertheimer (1880–1943), Teori ini mengatakan bahawa persepsi manusia ketika melihat objek yang kompleks, manusia akan melihatnya secara menyeluruh terlebih dahulu, sebelum mengenali setiap objeknya. Dengan berlandaskan teori ini kita mampu membuat atau mereka cipta visual yang mudah difahami dan mudah untuk digunakan sekaligus mudah untuk kita memproksikan tujuan visual kepada manusia yang menonton nya. Lalu secara tidak langsung mengarahkan manusia dengan visual untuk mencapai tujuan yang kita inginkan.

PROXIMITY

Rajah 1.1
Dalam konteks filem Dunkirk, saat kita melihat beberapa objek yang berdekatan kita akan melihatnya menjadi 1 kesatuan. Contoh mudahnya, pada gambar di atas kita akan melihat pada gambar kiri ada lingkaran-lingkaran yang berkelompok menjadi 1 kesatuan 4x4 iaitu disamakan dengan tentera British. Pada gambar sebelah kanan kita akan melihat 2 kelompok lingkaran 2x4 iaitu sebenar nya adalah pemisahan kelompok tentera British dan tentera Perancis.
4.0 Sinematografi Yang Mendokong Watak dan Perwatakan

Dalam buku The Elements of Screenwritting, (Scribner,1987) menyatakan bahawa sesuatu watak itu bukan hanya dilihat pada wajah watak yang bercakap sahaja. Tetapi, penonton juga perlu tahu berkenan dengan beberapa aspek utama pada watak seperti aspek fizikal, mental, budaya dan moral. Ini kerana watak melakukan sesuatu perbuatan kepada dirinya contohnya seperti tabiat, perilaku, sifat, keperibadian watak, tindak tanduk dan sebagainya adalah berkait rapat dengan elernen-elernen yang ada dalam konsep psikologi contoh nya seperti pergerakan fizikal atau dengan kata lain body language. Watak dalarn lakonan juga dapat menggambarkan sifat dalaman watak yang berkaitan dengan biografi watak. Ini sekaligus akan menentukan tindakan terhadap sesuatu perkara yang akan dihadapi di dalam sesuatu filem. 

Image result for dunkirk"
Gambar 1.5  Watak Tommy 

Filem ‘Dunkirk’ bergerak dengan berlandaskan struktur 3 babak atau ‘three act structure’ merangkumi misi menyelamatkan tentera British dari darat babak 1 ‘The Mole’ , dari laut babak 2 ‘The Sea’, dan dari udara babak 3 ‘The Air’. Setiap satu babak di wakili oleh watak watak yang menggerak kan naratif melalui babak masing-masing. Filem ini mempunyai ke unikan serta perbezaan dari sudut peranan watak dan perwatakan di mana tidak menyandarkan atau bergerak pada hanya dengan satu komposisi protagonist atau “single protaganis’ seperti kebiasaan didalam filem filem perang yang lain. Hoyte Van Hoytema membentuk peranan sinematografi nya  yang mewakili watak tentera tentera pada keseluruhan anatomi nya iaitu tentang ketakutan atau fear. Seterus nya mencipta serta mengangkat keperibadian watak yang ‘constant’ bagi perkembangan plot. 
Perlu di perjelaskan iaitu Dunkirk merupakan sebuah filem yang bergerak dengan visual storytelling. Sinematografi nya menjelaskan apa yang telah ditegaskan oleh pengarah nya Christopher Nolan bahawa filem ini hanya akan berjaya sebagai sebuah sinema dan akan gagal jika ianya di cerita kan ke dalam medium yang lain contoh nya seperti novel.     


Jika dilihat dari setiap shot yang dirakam melalui kamera, ia nya merupakan perspektif dari watak watak yang dibina dari ratusan ribu tentera tentera yang ramai itu. Berlainan dengan kebanyakan cerita perang seperti kebiasaan ianya dikemudi kan oleh seorang watak yang akan menggerak kan plot atau strategi peperangan lalu cerita atau plot akan berkembang dengan watak tersebut, namun Dunkirk memberi tawaran yang sebaliknya. 
Seperti yang di nyatakan sebelum ini Dunkirk merupakan fear atau ketakutan kepada ratusan ribu tentera British yang sedang menunggu masa untuk dipindah kan. Pengalaman ini harus diberi kan keutamaan agar penonton sama sama dapat merasai nya. Watak Tommy seorang tentera British yang sepanjang perjalanan cerita ini telah diperkembangkan melalui gerak kerja kamera yang senantiasa memberi emosi kepada penonton dalam perjalanan survival nya. Dengan latar suasana yang di rakam dengan begitu efektif kita di lihatkan dengan kesan sinematografi yang hampir keseluruhan rakaman ke atas Tommy dalam keadaan mengiringi pergerakan nya atau mengekori dari belakang. Tujuan nya adalah untuk menyokong perasaan serta emosi watak yang sentiasa dalam ‘fear’ atau ketakutan itu tadi, sekaligus memberi impak yang sama kepada penonton. Sebagai contoh, semasa Tommy masuk kedalam sebuah kapal pengangkut yang mana dia sepatutnya sudah boleh bergembira dan bersenang hati kerana pada fikiran nya kapal pengangkut itu sudah pun belayar menuju ke Britain. Namun beberapa foreshadow dari sinematografi telah berjaya merakam emosi Tommy yang agak gusar dengan melihatkan beberapa imajan bersifat negative index. Di sinilah transformasi watak yang di paparkan dngan membawa perkembangan seterusnya. Kita telah di lihatkan sebaik sahaja pintu bawah kapal itu tertutup mereka menghadapi serangan melalui torpedo dari arah laut lalu kapal tersebut musnah dan karam menyebabkan ramai tentera yang terkorban akibat kelemasan. Tommy terselamat dan kesan sinematografi sekali lagi memberi informasi yang sangat berkesan ke atas watak.

5.0 Sinematografi Yang Mendokong Latar Dalam Ruang, Waktu Dan Peristiwa

Mise en Scene merupakan perkara yang sangat penting dan menjadi perkara utama di dalam ruang waktu dan peristiwa di dalam pembikinan sesuatu filem. Istilah berbahasa Prancis ini diadaptasi dari seni panggung yang memiliki erti putting in the scene. Dalam filem, panggung yang dimaksud kan ini dibatasi oleh frame, iaitu hal-hal yang terlihat di dalam layar kamera. Ini bermaksud setiap hal yang di lihat pada sesebuah adengan adalah hasil dari pemikiran yang harus diperhalusi. Mise en Scène memberikan kesan dalam naratif secara visual maupun puitis.
Dunkirk dibikin dengan tema, gaya, visual, naratif segar, unik, pelik dan kreatif oleh pembikin filem “auteur” Christopher Nolan yang menggunakan filem sebagai medium ekspresif tentang sesuatu perkara/subjek/isu melalui komunikasi visual yang tidak konvensional. Dunkirk berjaya dalam  menjustifikasikan tentang latar nya di dalam ruang waktu dan peristiwa filem tersebut. Untuk filem yang berasaskan perang dunia kedua ‘setting’ merupakan bahagian yang penting dalam genre penceritaan sebegini. Salah satu dari fungsi ‘Setting’ adalah memberi informasi peristiwa tentang ruang dan waktu dalam sesuatu cerita. Setting berperanan aktif dalam Mise en Scene dan fungsinya dapat di teroka secara artistik dari berbagai aspek. 
Melalui platfom sinematografi di dalam filem ini ‘setting’ sangat memberi makna pada naratif nya. Di dalam ‘Dunkirk’ di awal awal penceritaan lagi kita telah di beri informasi tentang pergerakan beberapa orang tentera British yang sedang dalam rondaan di sebuah kota yang telah musnah akibat peperangan dan kita juga diberi informasi dengan tempat tersebut melalui ‘flyers’ yang memperjelaskan geografi nya adalah sebuah kota di Perancis.

Image result for dunkirk"

Seterusnya kita dibawa dengan imej di sebuah pantai yang menempatkan beratus ribu askar yang tersadai menanti masa untuk dipindahkan. Ini jelas kerana lokasi yang dipilih adalah lokasi sebenar yang telah dibina kembali set nya bertepatan dengan sejarah kejadian di zaman tersebut. Untuk menyokong bahawa watak ini berada di medan pertempuran serta di zaman perang dunia kedua, property nya adalah sangat bertepatan dan telah di beri depth dengan baik seperti beberapa siri letupan bom dan serangan udara dari tentera Jermn. Kita juga dilihatkan dari kejauhan kesan kesan peperangan yang sedang berlangsung seperti asap kemusnahan yang memberi kesan emosi dan make belief tentang suasana perang tersebut. Kita juga dilihat kan dengan beberapa buah kapal perang yang sedang dalam proses pemindahan dengan mendahulukan tentera yang cedera diusung oleh pihak medik tentera. Elemen ‘setting’ telah di visual kan dengan baik dari aspek sinematografi nya serta memberikan secara tidak langsung satu kawalan yang sempurna secara artistik dalam filem ini. 
Di samping itu busana juga telah di visual kan dengan baik dalam filem ini melalui sinematografi nya. Busana dan elemen nya seperti gaya, tekstil dan warna jelas menunjukkan era waktu kejadian. Kostum dalam filem ini secara tidak langsung telah mengangkat naratif Dunkirk, khas nya dari aspek survival karakter tentera tentera British serta ketepatan zaman nya.

Image result for dunkirk"

Ini juga sangat dibantu oleh sinematografi Hoyte Van Hoytema yang telah menggunakan pencahayaan natural atau existing light dengan mengekal kan suhu warna tanpa sebarang pengunaan lampu atau artificial light yang boleh menyebabkan perubahan hue atau nilai ke atas tona warna asal kostum tersebut. 
6.0 Kesimpulan
Audience Reception Theory, Stuart Hall 1973 menyatakan ada nya hubungkait di antara analisa audiens terhadap model komunikasi yang digunakan. Intepretasi serta pemahaman penonton kepada setiap inci visual, lakonan, naratif, teks, metafora, simbol, jalan cerita, lakonlayar, pengarahan, dialog, sinematografi, bunyi dan lain-lain adalah berbeza-beza bergantung kepada faktor latar belakang, psikologi, ideologi, demografik, psikografik, pendidikan, kesedaran, emosi dan lain-lain yang akan mempengaruhi proses komunikasi dan penontonan. Berdasarkan pengamatan ke atas Dunkirk jelas nya sinematografi merupakan elemen yang sangat penting dalam menyumbang faktor kejayaan terhadap filem ini yang mempunyai approach yang berbeza dengan kelas di dalam genre nya. Pendekatan yang di lakukan oleh sinematografer Hoyte Van Hoytema banyak mempengaruhi kesan psyko serta emosi tontonan ke atas filem ini.  
Pal Joey (1957) | Timeline of Historical Film ColorsBodega Bay
Pal Joey (1957) | Timeline of Historical Film ColorsPal Joey (1957) | Timeline of Historical Film ColorsBeberapa imajan yang dihasilkan mampu membuat kita sebagai penonton mengingati nya dan memberi kesan mendalam dalam memperkata kan tentang tema filem iniSignifikan filem sebagai medium perantara bagi penyampaian maklumat, kehendak, mesej, ideologi, nilai dan emosi di antara penghantar dan penerima melambangkan suatu sistem komunikasi berpengaruh buat penonton filem dan platfom nya untuk Dunkirk adalah melalui sinematografi nya.
-->


No comments: