Thursday, April 30, 2009

Malaysian Top Cinematographer....

Setelah tamat belajar sekitar 2000,sehinggalah sekarang sudah hampir 9 tahun aku dalam industri perfileman bergelar sebagai pengarah fotografi,masih baru dan mentah lagi aku ni....sebelum tu banyak aku assist dp hebat dimalaysia ni dan banyak yang aku belajar dari mereka-mereka ini....Dan persekitaran 9 tahun tu aku dah meihat macam-macam orang yang bergelar pengarah fotografi...

Bawah ni aku senaraikan beberapa orang pengarah fotografi di malaysia ni yang aku anggap betul-betul A class dan mereka-mereka ni tergolong dalam apa yang aku panggil malaysia top cinematographer...

-Badarudin hj Azmi
beliau merupakan pengarah fotografi untuk filem dan iklan(inilah field trainer aku masa student lagi,dari kosong sehinggalah jadi macam ni)

-Teoh Gay Hian
beliau merupakan pengarah fotografi untuk filem dan iklan(sekarang dah kat Indonesia,dia ni jugak cikgu aku yang banyak mengajar tentang sistem didalam organisasi teknikal semasa aku jadi focus puller dia,PMT,EMBUN antara kerja-kerja dia,dengar cerita dia dengan Garin Nugroho)

-Din Sceintist(DIn Gilo)
beliau merupakan pengarah fotografi iklan...(dasyat dia ni,otak yang genius)

-Keong Low
beiau merupakan pengarah fotografi filem dan iklan(ha kerja kak yasmin semua dia buat,gabungan mereka ni marvelous)

-Cheong
beliau merupakan pengarah fotografi filem dan iklan(Dukun adalah hasil kerja dia,tapi kita tak dapat tengok sebab tak ditayangkan,...aku sempat tengok dengan din said masa dominic ada diastro shaw)

-Nan Sulong
Beliau merupakan pengarah fotografi iklan dan filem(Hoopers yang masih dalam pembikinan adalah kerja beliau untuk filem)

-Mohd Filus Ghazali
Beliau merupakan pengarah fotografi iklan dan filem(siri pontianak harum sundal malam adalah kerja-kerja filem dia)

-Alvin
Beliau merupakan pengarah fotografi iklan(dulu satu masa aku jadi loader dia,aku pernah dengan tak sengaja terrrrroll filem yang berada diatas power pot,tapi dia rileks je...he..he..he..

-Chin
Beliau merupakan pengarah fotografi iklan(cool habis dia ni,macam keong jugak tak banyak lampu he...he...he...)

Ada banyak lagi pengarah fotografi dimalaysia ni dan semuanya baik-baik belaka kalau tak tak kan dia bergelar sebagai pengarah fotografi kan...yang diatas ni adalah mereka yang aku rasa mempunyai kualiti yang hampir lengkap bukan sahaja dari segi hasil kerja tapi dari segi pentadbirannya keatas crew-crew,analisis terhadap kerja sebelum sesuatu pengambaran,kebajikan keatas crew dan faktor kepimpinan yang tinggi,Disamping sifat 'Pengarah Fotografi'yang ada isi dalam nahu visual.Kepada student filem yang nak praktical atau nak bekerja perhatikan nama-nama ini dan jangan lepaskan peluang untuk bekerja dengan mereka jika dapat peluang.

10 comments:

promoter said...

teoh gay hian on imdb http://www.imdb.com/name/nm0310731/

M.U.K.H.R.I.Z said...

promoter;

tq for the info

fadz said...

wahh, bagus juga ni.. tapi nak tahu juga filem2 atau tv filem yg mereka pernah bikin. Gay hian tu kira dah mmg terkenal lah, macam abang jugak lah, haha..

M.U.K.H.R.I.Z said...

fadz;
sebenarnya selain dari teoh gay hian,abang filus dan abng nan sulung dan mr cheong...mereka-mereka yang lain diatas ini tidak diberi kesempatan untuk shoot filem.Yang saya pasti bayaran adalah punca utama bagi mereka tidak terjun dalam movie industri dan selebihnya adalah berkaitan dengan 'SISTEM PENERBITAN FILEM' di negara ini tidak secocok dengan mereka...dan mereka-mereka ini lebih kepada bidang pengiklanan.Pendek kata 'passion' seseorang tu adalah benda yang paling penting bila kita didalam movie making dinegara ini.seprti saya juga semasa shoot iklan dan movie adalah 2 benda yang berbeza sangat,dan kerana passion dan minat terhadap karya yang bersifat narrative jadi saya masih lagi didalam perfileman ni...Sayang DUKUN tak keluar...bagi saya filem tu dari baik dari segenap aspek.,

shazrol said...

Salam Bro, ingat lagi tak kita jumpa masa Abg Mat buat bengkel kat finas itu hari.Tq kerana ilmu yg berikan. Nanti bila2 boleh kita minum2 teh tarik k.

-Roy : Adiwira

M.U.K.H.R.I.Z said...

hi roy....mesti ingat,roger bro boleh lepak-lepak..

kamalariffin said...

mukriz gua nak pi office lu sembang2 gua sekarang ada di kl... kasi tau alamat laa

Syahiri Al-Azmi said...

pengalaman keje ngan abang badar yang gila cool..tabik spring!!!.toink toink!!

M.U.K.H.R.I.Z said...

sorry kamal dah lama sangat aku tak jengok blog ni,busy shoot.

ok ini alamat aku,roger dulu sebelum sampai k.

3a jalan pinggiran 1 taman pinggiran ukay medan damai off jalan ulu klang ampang.

tell;42514211

Unknown said...

Nan Sulong & Bade Hj Azmi adalah D.O.P yg saya kagum ..
Skrg tgh shoot dgn Wak Nan utk Kapsul " BR1M Janji Ditepati " bak kata wak Nan sekejap je team kita dah shoot 10kapsul tp ada lg 30 kapsul .. :)